Meni Zapri
stres otrok

Stres in obrememnitev otrok v šoli

Včeraj zvečer sem gledala oddajo Preverjeno, ki me je po eni strani zelo šokirala, po drugi strani pa mi odprla obzorje. Želela bi si, da to oddajo pogledajo vsi slovenski učitelji in starši otrok.

Ali res morajo biti naši otroci že kot otroci dobesedno vrženi v stres in stresno okolje? In s tem stresom morajo potem živeti celo življenje? So res ocene tako zelo pomembne, da naše otroke spravljajo le v dodaten stres? Je šola edino otrokovo življenje? Več ne sme imeti hobijev in prostega časa? Nekateri otroci že ko gredo v vrtec so pod stresom, potem gredo v šolo so še pod večjim stresom, nadaljujejo s srednjo šolo, faksom in službo – stres pa se samo stopnjuje. Kdaj so lahko srečni? Kdaj lahko uživajo? Kdaj lahko živijo v polnem pomenu besede?

Imam dva šolo obvezna otroka in včasih, ko prideta domov se mi zdi, da ima dan premalo ur. Hodita v prvi in tretji razred osnovne šole. Mlajši v prvem razredu ima domače naloge približno za 10 minut in jo z veseljem in brez problema naredi. Starejši ima včasih naloge tudi za 2-3 ure. Je to normalno? Meni se ne zdi. Sicer se z domačo nalogo absolutno strinjam, vendar ne več kot 1 uro. Učitelji učenje otrok velikokrat prelagajo na nas starše – starši moramo pregledovati domačo nalogo, se z njimi učiti, vaditi branje, itd. 

Povprečen starš v Sloveniji pride domov med 17h in 18h. Otroka vidi le 2 uri na dan. Otrok mora v tem času še povečerjati in narediti vse zgoraj našteto. Torej učitelji poleg otrok spravljajo v stres tudi starše. Otrokom samo še težimo. Namesto, da bi jih tisti 2 uri kar jih vidimo cartali, se pogovorili o tekočem dnevu, jim težimo s spraševanjem, z domačo nalogo, z branjem. Otroci pa so potem vedno bolj mnenja, da jim itak vsi samo težimo. Nismo srečni ne mi in ne naši otroci, hkrati pa smo vsi pod stresom. Starši nismo učitelji. Zato, da bi se naši otroci kaj naučili hodijo v šolo in učitelji so dolžni poskrbeti, da naši otroci razumejo in znajo snov, ki jo jemljejo.

Presrečna bi bila, če bi večina slovenskih otrok z veseljem hodila v šolo. Otroke se da učiti in naučiti na različne načine, obožujejo učenje na odprtem – slovenske šole omogočite jim to raznolikost. Živimo v letu 2018 in ne v letu 1960. Če je sodobno vse okoli nas, naj bodo sodobne tudi šole, naj omogočajo učencem gibanje in raznolike načine učenja. Eni otroci so bolj vizualni tipi, eni bolj slušni, eni otroci raje delajo v skupinah, drugi so individualisti. Učitelji poslušajte otroke, kaj potrebujejo in imeli boste zagotovljen uspeh in mi srečne otroke.

Šola v Sloveniji in na Finskem

Več primerjave

Čeprav naši otroci napram finskim otrokom ne zaostajajo dosti v znanju, hodijo naši otroci s težavo v šolo in jim šola prestavlja precejšen stres. Finski otroci hodijo radi v šolo in jim šola ne predstavlja nobenega stresa, pač pa srečo, znanje, druženje, zabavo,… Ni jim pomembno koliko časa preživijo v šoli, vendar kaj počnejo v šoli.

Po videzu se šola ne razlikuje kaj dosti od slovenskih šol. Notranjost pa je popolnoma drugačna. Otroci so večinoma bosi (tako se počutijo bolj domače), učilnice so en velik prostor ločen z zavesami – tako dobijo več učilnic, vsak stol je drugačen, vsaka miza drugačna. Mize niso postavljene klasično – šolsko, vendar so razporejene – »razmetane« po celotnem prostoru. Po celotni šoli so blazine, ležalni stoli, viseče mreže, kjer se otroci lahko spočijejo, berejo, itd. Imajo tudi tiho sobo, kjer se glasnost manj sliši in je primerna za otroke, ki potrebujejo več tišine in miru.

Finski učitelji so mnenja, da si otrok lažje zapomni snov in se jo hitreje nauči, če se vmes giblje, je motiviran, kot če sedi. Na finskem otroke učijo skozi različne naloge/igre, torej na drugačen način, da otroci bolje, lažje in hitreje razumejo snov. Le te menjavajo na cca 5 minut. Z učenjem po tej metodi otroci v tretjem razredu že zelo dobro razumejo angleški jezik.

Domača naloga na Finskem se lahko dela največ 20 minut. Po 20 minutah učenec zvezek zapre in učiteljici naslednji dan pove, da je domača naloga vzela več kot 20 minut. Bistvo domačih nalog torej ni, da otroci cele popoldneve presedijo za domačo nalogo. Domača naloga otrok ne sme spravljati v stres in depresijo.

Večino dela finski otroci naredijo in se naučijo v šoli. Učitelji učenja otrok ne prelagajo na starše in staršem ne povzročajo dodatnega stresa. Starši niso učitelji. Učitelji so v šoli in v šoli so zato, ker morajo in želijo otroke kaj naučiti.

Učitelji si prizadevajo, da otroci tudi zaradi ocen nebi bili pod stresom. Pomembno je, da znajo razmišljati ter, da jih dobro naučijo učne snovi. Otroci vedo, da tudi učitelji delajo napake, se motijo in ne vedo vsega. V šoli se morajo počutiti varno. Učitelji se z učenci veliko pogovarjajo kar je zelo pomembno za življenje. Prav tako pomembno pa je tudi učenje življenjskih veščin, kot je na primer spoštovanje.

Učitelji na Finskem so zelo cenjeni. Nihče jih ne nadzira, ker jim zaupajo. Učenci na Finskem učitelje kličejo po imenu, da imajo občutek, da so na istem nivoju in da učitelji nimajo avtoritete nad njimi.

Finci so mnenja, da je znanje lahko zabavno, še toliko bolj če pouk poteka na prostem.

Tudi v Sloveniji je že nekaj šol, ki sledijo Finskemu načinu učenja. Njihovi učenci dosegajo zelo dobre rezultate. Vedno več učiteljev se tudi v Sloveniji odloča, za »drugačen« način šolanja in hodijo na oglede in izobraževanja na Finsko. Želim si, da bi se ti učitelji po končanem šolanju vrnili v Slovenijo in učili naše slovenske otroke na njim bolj razumljiv način.

Več o tem si lahko ogledate v oddaji Preverjeno, ki je bila v torek, 30. 10. 2018 ob 22h predvajana na POP TV.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja